Je hebt alleen brood nodig , maar je komt met meer boodschappen thuis . Hoe kan dat ? Supermarkten gebruiken trucs . Slimme trucs om je meer te laten kopen . Even zoeken Stel : je hebt koffie , koffiemelk en suiker nodig . Koffie vind je na wat speuren al vrij snel . ? Naast de koffie zie je ook de koffiemelk staan . Heel handig , maar de suiker kun je niet vinden . Je vraagt het aan een medewerker . Die zegt : ‘De suiker staat twee gangen verderop naast de bloem’ . ? Naast de bloem ? ? Is dat een logische plek ? Slimme trucs Toch is daar wel goed over nagedacht . Supermarkten willen dat klanten lang in de ? winkel blijven . ? Ze hopen dat klanten daardoor meer gaan kopen . Winkels gebruiken daar slimme trucs voor . Naar dat pak suiker moest je zoeken . ? Wie weet kwam je tijdens je zoektocht nog iets anders tegen . ? Zoals snoep of een tijdschrift . ? Producten waar je eigenlijk niet naar op zoek was . Producten op speciale plekken Peper en bijvoorbeeld zout hebben klanten regelmatig nodig . Die staan op onopvallende plekken in de winkel . ? De klanten zoeken er toch wel naar . ? Het gaat juist om producten die de klant eigenlijk niet wilt kopen . Die staan op plekken waar procucten wél opvallen . Ze worden bijvoorbeeld op ooghoogte in de schappen geplaatst .
Niet altijd verser Hoe verser , hoe lekkerder . ? Veel klanten houden van verse sinaasappelsap . ? De duurdere sinaasappelsap staat vaak in de koeling . Zo lijkt het alsof het echt verse sap is . ? Terwijl dat misschien hetzelfde sap is , dat buiten de koeling staat .
Er is bijvoorbeeld gewone koffie , maar ook speciale koffie . Die speciale koffie is duurder en ziet er vaak luxer uit . Dan hoopt de supermarkt dat de klant gaat denken : ? ‘Hé , morgen is er visite .