Langetijdhaddendepaardentramsgeenvastehaltes. Hetwasheelgewoonomdetramvooreenwinkeleventelatenwachtenomvlugeenboodschaptedoen. Ergsnelginghetopdiemanierniet. Tussen1900en1914werdenvrijwelallepaardentramsindestedenvervangendoorelektrischetramsendaarnadoorautobussen. DelaatstepaardentramdienoginNederlandreedstoptein1930. Ontevreden over de tekst?
In de negentiende eeuw werd de paardentram gemaakt uit de omnibus . De omnibus was een door paarden getrokken koets , die een vaste route reed . Doordat de paardentram op rails reed was het te trekken gewicht veel lager dan bij de omnibus , waardoor er met minder paarden gereden hoefde te worden .
In Amerika reed in 1832 de eerste paardentram . Toen nog op rails die boven de grond uit staken . Later werd de groefrails uitgevonden , die gelijk werden gelegd met de bestrating .
Met de paardentram reed je zonder schokken op zachte banken door de straten . De conducteur had een grote hoorn om het verkeer te waarschuwen . Dat deed hij bij elke bocht , brug en bij elke zijstraat . Voor de paarden was het voorttrekken van een tram zwaar werk . Vooral door het steeds weer stoppen wanneer iemand dat vroeg . Dan moest daarna het hele gevaarte weer in beweging worden getrokken .
Lange tijd hadden de paardentrams geen vaste haltes . Het was heel gewoon om de tram voor een winkel even te laten wachten om vlug een boodschap te doen . Erg snel ging het op die manier niet . Tussen 1900 en 1914 werden vrijwel alle paardentrams in de steden vervangen door elektrische trams en daarna door autobussen . De laatste paardentram die nog in Nederland reed stopte in 1930 .